Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem organizacji konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych województwa zachodniopomorskiego w roku szkolnym 2019/2020.
Poniżej znajdziecie Państwo wymagany zakres wiedzy i umiejętności z poszczególnych przedmiotów .
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY NA KONKURS JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Na wszystkich etapach eliminacji konkursowych uczestnicy powinni wykazać się wiadomościami i umiejętnościami opisanymi w wymaganiach ogólnych i szczegółowych podstawy programowej kształcenia ogólnego w części dotyczącej przedmiotu język polski w II etapie edukacyjnym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej […] (Dz. U. z 2017 r ., poz. 356).
Ponadto wymagania ogólne konkursu obejmują wiadomości i umiejętności zintegrowane z treściami nauczania języka polskiego z pokrewnymi zagadnieniami z innych przedmiotów przewidzianych w edukacji na poziomie szkoły podstawowej, określonych w wyżej wymienionym rozporządzeniu.
Na wszystkich etapach konkursu uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami w zakresie:
-
pogłębionej interpretacji tekstów kultury (samodzielnego stawiania tez interpretacyjnych, także w interpretacji porównawczej i dowodzenia ich na podstawie przesłanek zawartych w tekście, wykorzystywania w interpretacji kontekstów, w tym kontekstu historycznoliterackiego, biograficznego i filozoficznego, dostrzegania w czytanych utworach cech charakterystycznych dla określonego rodzaju i gatunku literackiego);
-
odkrywania sensów dosłownych, przenośnych i symbolicznych; odróżnianie prawdy od fikcji, opinii od faktów, informacji od komentarza;
-
pogłębionej analizy tekstów kultury (posługiwania się w omówieniu podanych dzieł literackich poznanymi pojęciami z zakresu teorii literatury w sposób precyzyjny i funkcjonalny, wskazywania środków stylistycznych i ich funkcji w tekście, wykorzystywania analizy do interpretacji tekstów kultury);
-
podejmowania dyskursu porównawczego (rozpoznawania zasady zestawienia tekstów, opisywania sposobu funkcjonowania uniwersalnych mitów, symboli, wątków, motywów i toposów w poszczególnych tekstach kultury);
-
tworzenia własnych tekstów na temat, ze świadomością celu i adresata, poprawnych pod względem językowo-stylistycznym oraz z dbałością o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną, w formie krótszej: (zaproszenie, życzenie, ogłoszenie, zawiadomienie, reklama, notatka regulamin, przepis, instrukcja, dedykacja) oraz dłuższej: (list prywatny i oficjalny, opowiadanie twórcze i odtwórcze, opis sytuacji i przeżyć wewnętrznych, charakterystyka, dziennik i pamiętnik pisane z perspektywy własnej lub bohatera literackiego, recenzja, rozprawka, sprawozdanie);
-
dokonywania różnorodnych działań na cudzym tekście (np.: streszczanie, parafra-zowanie, sporządzanie notatki);
-
funkcjonalnego wykorzystania wiedzy o języku (w tym dostrzegania różnic językowych wynikających ze zmian historycznych);
-
znajomością tekstów lektur obowiązkowych:
a. dla etapu szkolnego dla klas IV-VI
b. dla etapu rejonowego i wojewódzkiego dla klas VII-VIII oraz wskazanych w spisie lektur dla odpowiedniej części konkursu.
TEKSTY KULTURY OBOWIĄZUJĄCE NA II I III ETAPIE KONKURSU
-
Esej Alberta Camusa Mit Syzyfa http://www.3lo.gorzow.pl/images/articles/mit_syzyfa.pdf
-
Film Avatar, reż James Cameron (2009)
-
Jan Parandowski, Mitologia, (część I Grecja, rozdziały: Narodziny świata, Bogowie olimpijscy, Bogowie światła i powietrza, Bogowie ziemscy, Królestwo morza, Królestwo piekieł, Bóstwa doli i spraw ludzkich, Bohaterowie) w tym mit o Syzyfie i o Orfeuszu
-
Biografia i autobiografia wybranego twórcy kultury, np. Mollie Gillen, Maud z Wyspy Księcia Edwarda, Warszawa 1994
-
Ryszard Kapuściński, Heban, Warszawa 2018
LITERATURA POMOCNICZA
-
Maria Nagajowa, Sztuka dobrego pisania i mówienia, Warszawa: Wydawnictwo Oświata, 2003
-
Zofia Anna Kłakówna, Krzysztof Wiatr, Nowa sztuka pisania. Klasy 4-6 szkoły podstawowej,
Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2006 -
Janusz Bąk, Słownictwo i frazeologia w ćwiczeniach, Wydawnictwo Piątek Trzynastego, Łódź 2015
-
Anna Częścik, Józef Częścik, Gramatyka, co z głowy nie umyka, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008;
-
Anna Częścik, Józef Częścik, Interpunkcja, czyli przestankowanie, co w głowie zostanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011
-
Jan Miodek, Ojczyzna polszczyzna dla uczniów, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1996
-
Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990.
-
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985.
-
Podręczny słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński, Warszawa 1996.
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY NA KONKURS MATEMATYCZNY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Etap szkolny
Od uczestników na etapie eliminacji szkolnych wymagamy wiedzy i umiejętności, rozumienia i stosowania pojęć z zakresu wyłącznie podstawy programowej.
Etap rejonowy
I. Zakres wiedzy
Od uczestników na etapie eliminacji rejonowych wymagamy wiedzy i umiejętności, rozumienia i stosowania pojęć z zakresu:
-
Zbiór liczb rzeczywistych i jego podzbiory.
-
Działania w zbiorze liczb rzeczywistych. Własności działań. Obliczenia procentowe. Elementy teorii podzielności.
-
Oś liczbowa. Zaznaczanie liczb rzeczywistych na osi liczbowej. Systemy liczbowe.
-
Pojęcie zbioru, symbol przynależności do zbioru. Działania na zbiorach. Przedziały liczbowe.
-
Zapisywanie i przekształcanie wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości liczbowych. Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
-
Proporcjonalność prosta, ilustracja graficzna proporcjonalności.
-
Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej.
-
Odczytywanie i interpretowanie danych z tabel, diagramów i wykresów. Przedstawianie danych w postaci tabel, diagramów, wykresów. Średnia arytmetyczna.
-
Układy równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
-
Wielokąty i ich własności. Obliczanie obwodów i pól wielokątów, w tym wielokątów foremnych wpisanych w okrąg i opisanych na okręgu.
-
Okrąg i koło. Kąt wpisany, środkowy. Pole koła i długość okręgu. Pole wycinka kołowego i długość łuku okręgu.
-
Kąt, porównywanie i mierzenie kątów, rodzaje kątów.
-
Przekształcenia geometryczne: symetria osiowa i środkowa. Figury osiowo i środkowo symetryczne.
-
Wyznaczanie współrzędnych obrazów punktów w symetrii osiowej i środkowej.
-
Konstrukcje geometryczne, proste prostopadłe i równoległe, symetralna odcinka, dwusieczna kąta.
-
Graniastosłup, ostrosłup, – własności, siatki, pola powierzchni i objętości.
-
Twierdzenie Pitagorasa i twierdzenie o dwusiecznej kąta wewnętrznego w trójkącie oraz ich zastosowanie w rozwiązywaniu zadań z planimetrii i stereometrii.
-
Podobieństwo figur płaskich i przestrzennych, skala podobieństwa.
-
Reguła mnożenia i dodawania. Proste doświadczenia losowe. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych na podstawie definicji klasycznej i za pomocą drzewa stochastycznego.
Etap wojewódzki
I. Zakres wiedzy
Zadania konkursowe na etapie eliminacji wojewódzkich obejmować będą treści obowiązujące na etapie rejonowym oraz dodatkowo:
-
Usuwanie niewymierności z mianownika.
-
Wzory skróconego mnożenia dla kwadratów.
-
Przykłady równań, nierówności, układów równań i układów nierówności nieliniowych.
-
Okrąg wpisany w trójkąt i opisany na trójkącie, własności okręgu wpisanego w trójkąt i okręgu opisanego na trójkącie.
-
Własności trójkąta prostokątnego dla kątów 300, 450, 600 i ich zastosowanie w zadaniach z planimetrii i stereometrii.
-
Wzajemne położenie dwóch okręgów.
-
Przekroje brył płaszczyznami.
II. Umiejętności
Od uczestników konkursu oczekujemy uniwersalnych umiejętności umożliwiających wykorzystanie wiedzy matematycznej do rozwiązywania różnego rodzaju problemów, w tym:
-
sprawnego posługiwania się rachunkiem pamięciowym,
-
swobodnego posługiwania się wiedzą teoretyczną w rozwiązywaniu zadań,
-
biegłego posługiwania się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych,
-
umiejętności matematyzowania problemów opisanych językiem potocznym,
-
umiejętności wykorzystywania pojęć z różnych działów matematyki w rozwiązywaniu złożonych zadań,
-
umiejętności stosowania technik twórczego rozwiązywania problemów,
-
umiejętności stawiania i dowodzenia hipotez,
-
krytycyzmu w podejściu do uzyskanych rezultatów.
III. Literatura
Podręczniki szkolne, zeszyty ćwiczeń, zbiory zadań, przewodniki metodyczne oraz inne materiały pomocnicze dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN, również literatura wspierająca np.:
- Bobiński Z., Nodzyński P. (red.), Liga zadaniowa. Zbiór zadań dla uczniów zainteresowanych matematyką., Bydgoszcz (1994), Agencja Wydawniczo — Reklamowa „Czarny Kruk”.
- Encyklopedia szkolna. Matematyka., Warszawa (1997), WSiP.
- Jeleński S., Śladami Pitagorasa, Warszawa (1988), WSiP.
- Matematyka z wesołym kangurem., Toruń (2004), Wydawnictwo „Aksjomat”.
- Pawłowski H., Olimpiady i konkursy matematyczne. Zadania dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów., Toruń (2002), Oficyna Wydawnicza „Tutor”.
- Pawłowski H., Tomalczyk W., Zadania z matematyki dla olimpijczyków- gimnazjalistów i licealistów., Toruń (2000), Oficyna Wydawnicza „Tutor”.
- Russell K., Carter P., Łamigłówki liczbowe., Gdańsk (1995), Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.
- Elsner T., Konkursy matematyczne dla gimnazjalistów., Wrocław (2004), Wydawnictwo „Łowcy Talentów- Jersz”.
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY NA KONKURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Celem konkursu jest sprawdzenie wszechstronnej wiedzy i umiejętności językowych uczniów szkół podstawowych.
Zakres wiedzy i umiejętności są zgodne z treściami nauczania podstawy programowej dla szkoły podstawowej (rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. – Dz.U. 2009 Nr 4, poz.17).
ZAKRES WIEDZY
Od uczestników konkursu oczekuje się wiedzy i umiejętności posługiwania się językiem angielskim w zakresie następujących zagadnień tematycznych:
- człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, cechy charakteru, okresy życia, rzeczy osobiste);
- miejsce zamieszkania (typy domów, pomieszczenia i wyposażenie domu, dom i jego okolica, prace domowe);
- edukacja (przedmioty nauczania, przybory szkolne, oceny szkolne, szkoła i jej pomieszczenia, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, uczenie się);
- praca (popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, styl życia, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
- żywienie (artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowanie, ilość i opakowania, nawyki żywieniowe);
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, środki płatnicze);
- podróżowanie i turystyka (środki transportu i korzystanie z nich, kierunki świata i orientacja w terenie, wakacje);
- kultura (święta, obrzędy, tradycje i zwyczaje, twórcy i ich dzieła, dziedziny kultury, uczestnictwo w kulturze);
- sport (dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, uprawianie sportu, imprezy sportowe);
- zdrowie (samopoczucie, higiena codzienna, tryb życia, części ciała, choroby i objawy, urazy, kontuzje, leczenie);
- świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zjawiska naturalne, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
- nauka i technika (odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnej);
- życie społeczne (wydarzenia i zjawiska społeczne, formy rządów, przestępczość).
REALIOZNAWSTWO*
Od uczestników konkursu oczekuje się:
- wiedzy ogólnej na temat wybranych krajów anglojęzycznych tj. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej,
- znajomości popularnych angielskich przysłów i powiedzeń.
UMIEJĘTNOŚCI
W zakresie rozumienia tekstu pisanego od uczestników wymagana jest umiejętność:
- określania głównej myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
- określania intencji nadawcy/autora tekstu;
- określania kontekstu wypowiedzi (np. nadawcy, odbiorcy, formy tekstu, czasu, miejsca, sytuacji);
- znajdowania w tekście określonych informacji;
- rozpoznawania związku między poszczególnymi częściami tekstu;
- układania informacji w określonym porządku;
- rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu.
W zakresie umiejętności reagowania językowego od uczestników wymagane jest:
- właściwe reagowanie językowe w określonych kontekstach sytuacyjnych
- rozpoznawanie i poprawne stosowanie struktur leksykalno-gramatycznych niezbędnych do skutecznej komunikacji
W zakresie umiejętności posługiwania się językiem pisanym wymagane jest:
- poprawne formułowanie wypowiedzi pisemnych (opis osoby lub miejsca,
e-mail, zaproszenie, list prywatny).
ZAKRES MATERIAŁU GRAMATYCZNEGO
CZASOWNIK
- Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works.
- Czasowniki posiłkowe, np. be, do, have.
- Czasowniki modalne:
- can, np. I can dance. My mother can’t drive a car. You can’t watch this film.
Can you help me?
- could, np. Could you help me? I couldn’t visit you yesterday.
- must, np. I must finish it today. You mustn’t ride a bike here.
- should, np. You should learn more. Where should I put the shopping?
- will, np. Will you do it for me?
- have to, np. He has to go to the dentist.
- may, np. May I help you?
- need, np. I needn’t have done it.
- Tryb rozkazujący, np. Open your books! Don’t walk on the grass!
- Czasowniki regularne i nieregularne, np. live – lived – lived; go – went – gone.
- Imiesłów czynny, np. a girl wearing a blue T-shirt.
- Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, np. like, would like to, enjoy, hate, let’s.
- Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, look after, take off.
- Czasy gramatyczne:
- Present Simple, np. I get up at seven o’clock. The film starts at 8 p.m.
- Present Continuous, np. She is reading a book at the moment. What are you
- doing tomorrow?
- Present Perfect, np. I have never travelled to Mexico. Have you done your homework?
- Past Perfect, np. I had eaten breakfast before I left home.
- Past Simple, np. I went to the cinema yesterday. My mum saw you two days ago.
- Past Continuous, np. I was reading a book when the telephone rang.
- Future Simple, np. I will go to the shop. I hope you’ll get better.
- Present Perfect Continuous, np. I’ve been reading this book for half an hour now.*
- Future Perfect, np. I will have finished my assignment by next Tuesday.*
- Konstrukcja “be going to”, np. He’s going to buy a new computer.
RZECZOWNIK
- Nazwy rzeczy policzalnych i niepoliczalnych, np. a desk, water, money.
- Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. room – rooms, box – boxes, child –children.
- Sposoby wyrażania posiadania i przynależności, np. Kate’s notebook, the photo of my sister.
OKREŚLNIKI ILOŚCIOWE
- Określniki typu (a) little, (a) few.
PRZEDIMEK
- Przedimek, np. a dog, an apple, the sun, breakfast.
PRZYMIOTNIK
- Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. cold – colder – the coldest, beautiful – more beautiful – the most beautiful, good – better – the best.
- Kolejność przymiotników.
- Przymiotniki dzierżawcze, np. my, her, their.
PRZYSŁÓWEK
- Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly – more elegantly – the most elegantly, badly – worse – the worst.
- Tworzenie przysłówka z przymiotnika, np. slow – slowly, good – well.
- Przysłówki sposobu, częstotliwości, np. He usually comes late. Speak slowly.
ZAIMEK
- Zaimki osobowe, np. I, me, they, them.
- Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours.
- Zaimki wskazujące, np. this, these.
- Zaimki pytające, np. who, how, why, which.
- Zaimki względne, np. who, which, that.
- Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no.
- Zaimki one/ones w zdaniach typu: I will take the blue one/ones.
LICZEBNIK
- Liczebniki główne, np. one, a hundred.
- Liczebniki porządkowe, np. first, 25th.
PRZYIMEK
- Przyimki z określeniami miejsca, kierunku, odległości, np. next to the shop, on the left, in the north.
- Przyimki z określeniami czasu, np. on Saturday, in the morning, at 7 a.m.
- Przyimki z określeniami sposobu, np. by car.
- Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. wait for, interested in.
SPÓJNIK
- Spójniki, np. and, or, because, when, before, so, after
SKŁADNIA
- Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Perfect, Future Simple, Present Perfect Continuous*, Future Perfect*
- Zdania rozkazujące, np. Come here! Don’t close the door! Let me go!
- Zdania z podmiotem it, np. It is cold today.
- Zdania z podmiotem there, np. There is a new stadium in my town. There were many people in the park.
- Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Give me some water.
- Zdania współrzędnie złożone, np. My brother lives in a big city and I live in the country.
- Zdania podrzędnie złożone, np. He is sad because he lost his mobile. I know where they are. She went to the shop to buy a present for her friend.
- Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. It’s nice to meet you. He likes listening to music. I’m good at swimming.
- Zdania wykrzyknikowe, np. What a surprise!
- Pytania pośrednie np. Can you tell me where the bathroom is? Do you know how to spell her name?
- Mowa zależna.
- Strona bierna.
- Strona bierna z bezokolicznikiem.*
- Zdania warunkowe (typ 0, 1, 2).
- Zdania warunkowe (typ 3, mieszane)*
- Konstrukcja z wish i if only*
- Forma kauzatywna*
- Pytania rozłączne (question tags)*
- Inwersja stylistyczna*
LITERATURA
- Podręczniki i repetytoria do nauczania języka angielskiego dla szkół podstawowych, dopuszczone do użytku przez MEN.
- Murphy Raymond, English Grammar in Use Fourth Edition, 2012, Cambridge University Press.
- Virginia Evans, FCE Use of English 1, 2008, Express Publishing
- Malcolm Mann, Steve Taylore-Knowles, Destination B2: Grammar and Vocabulary, 2013, MacMillan
- Michael Vince, First Certificate Language Practice, 2003, MacMillan
- Malcolm Mann, Steve Taylore-Knowles, Destination C1 & C2: Grammar and Vocabulary, 2012, MacMillan.*
- Virginia Evans, CPE Use of English 1, 2002, Express Publishing.*
- Felicity O’Dell, Michael McCarthy, English Idioms in Use – Advanced, 2010, Cambridge University Press.*
- Randee Falk, Spotlight on the USA, 1993, Oxford University Press.*
- Susan Sheerin, Jonathan Seath, Gillian White, Spotlight on Britain, 1992, Oxford University Press.*
- Newspapers: The Guardian (com), The Independent (independent.co.uk), The New York Times (nytimes.com), The Washington Post (washingtonpost.com).*
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY NA KONKURS JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Wiedza i umiejętności wymagane na konkursie języka niemieckiego dla uczniów szkół podstawowych województwa zachodniopomorskiego na etapie szkolnym, rejonowym i wojewódzkim odpowiadają poziomowi A2+ określonymi w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego i są zgodne z obowiązującą podstawą programową.
-
Podstawa programowa z 14 lutego 2017 dla szkoły podstawowej, wersja II.1.
-
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, CODN, Warszawa 2003
-
Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat, CODN, Warszawa 2004
Etap szkolny
Test zawierający zadania zamknięte i otwarte, które sprawdzają wiedzę i umiejętności językowe w zakresie:
- znajomości i stosowania podstawowych środków językowych,
- reagowania językowego,
- tworzenia kilkuzdaniowej wypowiedzi pisemnej, np.: notatka, SMS, pocztówka, zaproszenie, ogłoszenie,
- czas trwania: 60 minut.
Etap rejonowy
Test zawierający zadania zamknięte, które sprawdzają wiedzę i umiejętności językowe
w zakresie:
- zrozumienia kilkuzdaniowych wypowiedzi pisemnych,
- znajomości i stosowania podstawowych środków językowych,
- reagowania językowego,
- czas trwania: 90 minut.
Etap wojewódzki
Test zawierający zadania zamknięte i otwarte, które sprawdzają wiedzę i umiejętności językowe w zakresie:
- zrozumienia kilkuzdaniowych wypowiedzi pisemnych,
- znajomości i stosowania podstawowych środków językowych,
- reagowania językowego,
- redagowania prostego tekstu pisanego, w którym uczestnik udziela podstawowych informacji na swój temat lub wyraża podziękowania (np. kartka pocztowa, list, wiadomość elektroniczna),
- czas trwania: 120 minut.
Zakres leksykalny
-
Człowiek – dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje, zainteresowania
-
Dom / Miejsce zamieszkania*– miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia
-
Szkoła / Edukacja* – przedmioty nauczania, przybory szkolne
-
Praca – popularne zawody
-
Życie rodzinne i towarzyskie / Życie prywatne* – członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego
-
Żywienie – artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowanie
-
Zakupy i usługi – rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie
-
Podróżowanie i turystyka – środki transportu, kierunki świata
-
Kultura – święta, obrzędy
-
Sport – popularne dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy
-
Zdrowie – samopoczucie, higiena codzienna
-
Świat przyrody – pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz
-
Nauka i technika* – np. odkrycia naukowe, wynalazki, podstawowe urządzenia techniczne
-
Życie społeczne* – np. wydarzenia i zjawiska społeczne
* Zakres podstawy programowej z dn. 14 lutego 2017r.
Zakres struktur gramatycznych
– na podstawie Informatora o egzaminie ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
– *dotyczy etapu wojewódzkiego
SKŁADNIA:
-
zdania pojedyncze: oznajmujące, pytające i rozkazujące
-
szyk wyrazów, prosty, przestawny, szyk zdania podrzędnego
-
przeczenia nein, nicht, kein, i ich miejsce w zdaniu
-
zdania złożone współrzędnie ze spójnikami: aber, denn, oder, und, sondern, deshalb
-
zdania podrzędnie złożone ze spójnikami: dass, ob, weil, wenn
-
zdania dopełnieniowe*
-
zdania okolicznikowe celu: um-zu*
-
zdania przydawkowe z zaimkiem względnym*
-
zdania warunkowe rzeczywiste: wenn*
-
zdania okolicznikowe czasu: als, wenn*
CZASOWNIK:
-
formy czasowe: Präsens, Präteritum, Perfekt
-
czasowniki posiłkowe sein, haben, werden*
-
czasowniki nieregularne
-
czasowniki zwrotne
-
czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone
-
czasowniki modalne w Präsens i Präteritum
-
czasownik lassen*
-
strona bierna czasownika w Präsens i Präteritum
-
forma imiesłowu Partizip II*
-
tryb rozkazujący
-
tryb przypuszczający Konjunktiv II Präteritum *
-
rekcja najczęściej używanych czasowników:, np. sprechen über
PRZYMIOTNIK:
-
przymiotnik jako orzecznik
-
przymiotnik jako przydawka
-
regularne i nieregularne stopniowanie przymiotnika
-
przymiotniki utworzone od nazw miast, krajów, części świata*
-
rekcja najczęściej używanych przymiotników, np. zufrieden sein mit*
ZAIMEK:
-
odmiana zaimków osobowych, wskazujących, dzierżawczych
-
zaimek zwrotny
-
zaimki es i man
-
zaimki nieokreślone alle, einige, etwas, jeder, jemand, man, niemand, alles
-
zaimki pytające np. wer?, was?, wie?
-
zaimki względne*
-
zaimek wzajemny einander*
LICZEBNIK:
-
liczebniki główne i porządkowe
PRZYSŁÓWEK:
-
regularne i nieregularne stopniowanie przysłówków
-
przysłówki określone czasu i miejsca, np.: morgen, bald, dann, endlich, damals, gestern, heute, hier, links, rechts
-
przysłówki zaimkowe wo-, da-*
RZECZOWNIK i RODZAJNIK:
-
użycie rodzajnika określonego i nieokreślonego
-
użycie rodzajnika bez rodzajnika
-
odmiana rzeczownika w liczbie pojedynczej i mnogiej
-
odmiana imion własnych
-
rzeczowniki utworzone od bezokolicznika
-
rzeczowniki złożone
-
rzeczowniki zdrobniałe
-
rzeczowniki po określeniu miary i wagi
-
rekcja rzeczowników najczęściej używanych, np. Antwort auf*
PRZYIMEK:
-
przyimki z celownikiem
-
przyimki z biernikiem
-
przyimki z celownikiem lub biernikiem
PARTYKUŁA:
Np.: sehr, besonders, ja, eben
Zakres umiejętności językowych**
-
rozumienie ogólnego sensu tekstu,
-
wyszukanie szczegółowych informacji,
-
rozpoznanie różnych rodzajów tekstu,
-
opisywanie ludzi, przedmiotów i miejsc,
-
opowiadanie o czynnościach życia codziennego,
-
przedstawienie swoich upodobań uczuć,
-
przedstawianie siebie i członków swojej rodziny,
-
prośba o udzielenie informacji,
-
udzielanie informacji na swój temat,
-
wyrażenie emocji,
-
wyrażenie prośby i podziękowania,
-
znajomość środków leksykalno-gramatycznych,
-
stosowanie środków leksykalno-gramatycznych
** różnicowanie wymagań na etapie wojewódzkim dotyczy stopnia trudności i formy zadań oraz treści tekstów na poziomie A2+/B1
Kompetencje językowe na poziomie A2+ /B1
Uczeń potrafi:
-
zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje dotyczące ucznia i jego rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia),
-
zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach,
-
czytać bardzo krótkie, proste teksty,
-
znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy,
-
zrozumieć teksty składające się głównie ze słów najczęściej występujących, dotyczących życia codziennego lub zawodowego,
-
posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia,
-
poradzić sobie w większości sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem,
-
pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb,
Pozostałe kompetencje:
Uczeń:
- wykazuje się wiedzą o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym,
- stosuje strategie komunikacyjne (np. domyśla się znaczenia wyrazów z kontekstu) oraz kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu, stosuje zastępowanie innym wyrazem.
MOJA BIBLIOTECZKA / LITERATURA DLA UCZESTNIKÓW SZKOLNEGO, REJONOWEGO I WOJEWÓDZKIEGO ETAPU KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
w województwie zachodniopomorskim w roku szkolnym 2019/2020
-
Podręczniki do nauki języka niemieckiego dla uczniów szkoły podstawowej dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN
-
Słowniki dwujęzyczne i obrazkowe
-
Strony internetowe, np:
https://www.goethe.de/ins/pl/de/spr/unt/kum/dfk.html
http://bfu.goethe.de/a2_mod_2MX5/ – ćwiczenia – certyfikaty językowe – poziom A2
www.goethe.de/ins/pl/lp/lhr/mat/fil/plindex.htm – filmy reklamowe, krótkometrażowe, fabularne, animacyjne dla dzieci
http://www.niemiecki-dla-dzieci.pl/
www.zzzebra.de – czasopismo dziecięce; rymowanki, wiersze, gry
www.disney.de – czasopismo dziecięce z bajkowymi bohaterami
https://www.schubert-verlag.de/aufgaben/arbeitsblaetter_a1_z/arbeitsblatt001-099.pdf
– karty pracy
https://www.deutsch-perfekt.com/deutsch-lesen – krótkie teksty rozwijające umiejętności w zakresie rozumienia
* – etap rejonowy i wojewódzki
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY OD UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH NA KONKURSIE HISTORYCZNYM
W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Cele konkursu:
- Popularyzowanie wiedzy historycznej i obywatelskiej,
- Poznawania przeszłości własnej Ojczyzny, historii lokalnej i regionalnej,
- Rozwijanie indywidualnych uzdolnień uczniów,
- Przygotowanie uczniów do podjęcia nauki w szkołach ponadpodstawowych
- dostrzeganie zmian w funkcjonowaniu społeczeństw i związków pomiędzy różnymi dziedzinami życia,
- kształtowanie postaw: patriotyzmu, tolerancji, poszanowania dla innych narodów; promowanie wartości demokratycznych i społeczeństwa obywatelskiego.
Etap szkolny i rejonowy
Wiadomości i umiejętności zgodne z podstawą programową przedmiotu historia – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz.U. z 24 lutego 2017 r., poz. 356):
- Treści kształcenia z historii
- Przemiany trybu życia człowieka w czasach najdawniejszych.
- Cywilizacje Bliskiego i Dalekiego Wschodu (lokalizacja w czasie i przestrzeni).
- Społeczeństwo, system władzy, wierzenia i kultura starożytnego Egiptu.
- Państwo i religia w starożytnym Izraelu.
- Cywilizacja grecka (warunki i położenie geograficzne, ustrój, społeczeństwo, wierzenia, kultura).
- Cywilizacja rzymska (organizacja państwa i społeczeństwa, ekspansja i budowa imperium, kultura).
- Powstanie i rozprzestrzenienie się chrześcijaństwa.
- Dziedzictwo antyku (kultura materialna i duchowa).
- Arabowie i świat islamski (religia, podboje, kultura).
- Bizancjum i Kościół wschodni (położenie, organizacja państwa, prawo, kultura).
- Początki cywilizacji zachodniego chrześcijaństwa w Europie (państwo Franków, odrodzenie cesarstwa na zachodzie Europy, przyczyny i skutki rozłamu Kościoła w XI w, stosunki miedzy papiestwem a cesarstwem).
- Geneza i przebieg krucjat.
- Społeczeństwo średniowiecznej Europy (społeczeństwo stanowe, system lenny, rola miast i wsi oraz życie ich mieszkańców).
- Kultura materialna i duchowa średniowiecznej Europy (kultura rycerska i miejska, styl romański i gotycki, miejsce Kościoła i zakonów w rozwoju cywilizacyjnym, szkolnictwo i uniwersytety).
- Polska za pierwszych Piastów w X-XII w. (plemiona polskie, znaczenie chrztu Polski, przemiany kulturowe i cywilizacyjne, rozwój i kryzys państwa, osiągnięcia pierwszych Piastów, stosunki z sąsiadami, monarchia patrymonialna.
- Polska dzielnicowa i zjednoczona (skutki statutu Krzywoustego, podział państwa, problem krzyżacki i zagrożenie tatarskie, osadnictwo
oraz lokacje miast i wsi, pozycja Kościoła, proces jednoczenia państwa polskiego – rola Władysława Łokietka, polityka wewnętrzna i zagraniczna Kazimierza Wielkiego, zmiany terytorialne). - Związki Polski z Węgrami w XIV i XV wieku.
- Unie Polski i Litwy – w XIV i XV w. (przyczyny i skutki unii, relacje polsko-krzyżackie, monarchia stanowa a rozwój uprawnień szlachty, gospodarka i kultura).
- Wielkie odkrycia geograficzne (przyczyny i skutki odkryć geograficznych dla Europy i Nowego Świata, kierunki wypraw i odkryć, wielcy podróżnicy, posiadłości kolonialne Hiszpanii i Portugalii).
- Humanizm i odrodzenie (cechy kultury renesansowej, nowe prądy kulturowe, znaczenie druku dla rozwoju kultury europejskiej, wielkie postacie kultury renesansu i ich dzieła).
- Reformacja i kontrreformacja (geneza i skutki, nowe wyznania chrześcijańskie, reakcja Kościoła Katolickiego na reformację).
- Polska i Litwa pod rządami ostatnich Jagiellonów (polityka zagraniczna Jagiellonów, przywileje szlacheckie a rola mieszczan i chłopów, przyczyny i skutki Unii Lubelskiej, stosunki wyznaniowe, kultura i sztuka renesansu na ziemiach polskich, osiągnięcia piśmiennictwa polskiego).
- Pierwsi władcy elekcyjni i ich polityka.
- Ustrój i społeczeństwo Rzeczypospolitej Obojga Narodów (demokracja szlachecka i jej organy, artykuły henrykowskie, konfederacja warszawska, zasady wolnej elekcji, ewolucja ustroju XVI-XVII w., sytuacja gospodarcza).
- Kultura i sztuka baroku.
- Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVII w. (wojny Rosją, Turcją i Szwecją, powstanie Bohdana Chmielnickiego, zmiany terytorialne, skutki wojen, kryzys społeczny, gospodarczy i polityczny Rzeczypospolitej w II poł. XVII w.).
- Formy państwa nowożytnego (monarchia absolutna i parlamentarna).
- Europa w dobie oświecenia (kultura, sztuka, nauka, głowni twórcy i ich dzieła, nowe idee polityczne, przemiany ustrojowe i gospodarcze w Europie).
- Rzeczpospolita Obojga Narodów w pierwszej połowie XVIII w. (położenie międzynarodowe, kryzys państwa i pierwsze próby reform, przemiany w gospodarce, kulturze i oświacie).
- Powstanie Stanów Zjednoczonych (przyczyny wojny o niepodległość, ustrój USA, miejsce Polaków w walce o niepodległość USA).
- Rzeczpospolita pod rządami Stanisława Augusta Poniatowskiego (pierwsze reformy, konfederacja barska, reformy Sejmu Wielkiego i Konstytucja 3 Maja, wojna w obronie konstytucji, powstanie kościuszkowskie, rozbiory – przyczyny i skutki.
- Rewolucja francuska (geneza i skutki, nowe idee polityczne i społeczne, charakterystyka dyktatury jakobińskiej, przemiany ustrojowe).
- Europa napoleońska (przemiany polityczne, społeczne, gospodarcze i terytorialne w Europie).
- Sprawa polska w epoce napoleońskiej (Legiony Dąbrowskiego, Księstwo Warszawskie, polityka Napoleona wobec Polaków).
- Europa po kongresie wiedeńskim (główne zasady polityczne i postanowienia, decyzje kongresu wobec Europy i w sprawie polskiej, Święte Przymierze, nowe idee i ich założenia).
- Rozwój cywilizacji przemysłowej (rewolucja przemysłowa, nowe wynalazki, przemiany społeczne i polityczne, obszary uprzemysłowienia).
- Wiosna Ludów w Europie.
- Przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.
- Zjednoczenie Włoch i Niemiec.
- Ekspansja kolonialna w XIX w. i jej skutki.
- Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim (nowy podział ziem polskich, ustrój polityczny Królestwa Polskiego, sytuacja polityczna i gospodarcza, życie kulturalne, oświata).
- Ziemie Polskie i społeczeństwo dawnej Rzeczypospolitej w okresie powstań narodowych (powstanie listopadowe, Wielka Emigracja, powstanie krakowskie, Wiosna Ludów na ziemiach polskich i powstanie styczniowe).
- Życie Polaków pod zaborami (polityka zaborców wobec ludności polskiej, postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborców – trójlojalizm, praca organiczna, ruch spółdzielczy, obrona polskości, sytuacja gospodarcza ziem polskich, nowe idee polityczne, narodziny nowoczesnej świadomości narodowej, kultura polska przełomu XIX/XX w., wydarzenia lat 1905-1907, spór o orientacje polityczne Polaków przed 1914 r.).
- Europa i świat na przełomie XIX i XX w. (upowszechnienie systemu konstytucyjnego, nowe idee polityczne, przemiany cywilizacyjne i obyczajowe, rywalizacja kolonialna)
- I wojna światowa i jej skutki (geneza i przyczyny, przebieg działań wojennych, nowy sposób prowadzenia wojny).
- Rewolucja w Rosji (geneza rewolucji lutowej, przejęcie władzy przez bolszewików i początek wojny domowej).
- Sprawa polska w czasie I wojny światowej (orientacje polityczne Polaków, stosunek zaborców i mocarstw do sprawy polskiej, wysiłek wojskowy i zaangażowanie polityczne Polaków, formowanie pierwszych ośrodków władzy).
- Europa i świat po I wojnie światowej (polityczne, kulturowe i cywilizacyjne skutki wojny, porządek wersalski i funkcjonowanie Ligi Narodów, amerykański izolacjonizm, ideologia i praktyka państw totalitarnych).
- Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej (tworzenie centralnego ośrodka władzy państwowej, działania dyplomatyczne i walka o granice Polski 1918-1921).
- II Rzeczpospolita (skutki zaborów i zniszczeń I wojny światowej, przemiany systemu politycznego i ustroju Polski, polityka zagraniczna II RP).
- Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej (struktura społeczna, narodowa i wyznaniowa, wpływ wielkiego kryzysu, osiągnięcia gospodarcze, naukowe i kulturalne II RP).
- Geneza II wojny światowej (polityka Japonii, Włoch i Niemiec, wojna domowa w Hiszpanii, polityka ustępstw mocarstw zachodnich, pakt Ribbentrop-Mołotow.
- Wojna obronna Polski w 1939 r. (sytuacja międzynarodowa Polski, przebieg działań wojennych, główne bitwy i starcia).
- II wojna światowa (aspekty polityczne i dziania wojenne, polityka Niemiec wobec okupowanej Polski i Europy, konferencje wielkiej trójki i porządek jałtańsko-poczdamski).
- Polska pod okupacją niemiecką i radziecką (polityka okupantów i ich zbrodnie, konflikt polsko-ukraiński, polskie państwo podziemne i jego działalność, powstanie warszawskie).
- Sprawa polska w czasie II wojny światowej (działalność rządu polskiego na wychodźstwie, Polacy na frontach II wojny światowej, mocarstwa wobec sprawy polskiej).
- Świat po II wojnie światowej (skutki II wojny światowej i powstanie ONZ, zimna wojna, kryzysy i konflikty międzynarodowe, powstanie NRD i RFN, blok wschodni, przyczyny i skutki dekolonizacji, konflikt bliskowschodni, przemiany w Chinach, rozpad ZSRR i przemiany w bloku wschodnim, cele i powstanie Unii Europejskiej, przemiany kulturowe i społeczne).
- Przejęcie władzy przez komunistów w Polsce (etapy przejmowania władzy, postawy Polaków wobec nowych władz).
- Polska w okresie stalinowskim (przemiany ustrojowe, gospodarczo-społeczne i kulturowe, system terroru, wydarzenia 1956 r.
- Polska w latach 1957–1981 (system władzy w PRL, życie społeczne i kulturalne, kryzysy społeczno-polityczne w latach 1968, 1970, 1976, rola Kościoła i Jana Pawła II, powstanie opozycji politycznej w latach 1976–1980, strajki 1980 r. i ruch społeczny Solidarność).
- PRL w latach osiemdziesiątych XX w. (przyczyny i konsekwencje stanu wojennego, opór społeczny, geneza i przebieg obrad „okrągłego stołu”).
- Narodziny III Rzeczypospolitej (przemiany ustrojowe, społeczno-polityczne, gospodarcze i kulturowe w latach dziewięćdziesiątych XX w.).
- Miejsce Polski w świecie współczesnym (odzyskanie przez Polskę suwerenności, przystąpienie Polski do NATO i Unii Europejskiej).
2. Zakres umiejętności
Uczeń:
- umiejscawia wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie i przestrzeni,
- posługuje się terminologią historyczną,
- dostrzega zmiany w życiu społecznym oraz ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym,
- wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski,
- dostrzega w narracji historycznej warstwę informacyjną, wyjaśniającą i oceniającą,
- wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych,
- ocenia postacie, fakty i wydarzenia historyczne.
- opisuje sposób działania władz publicznych i innych instytucji,
- wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozumienia i oceny wydarzeń życia publicznego.
Eliminacje wojewódzkie:
- Zakres wiedzy
- Historia
Zadania konkursowe na eliminacjach wojewódzkich obejmować będą wszystkie treści obowiązujące na etapie rejonowym oraz treści dodatkowe związane z tematem przewodnim tegorocznego konkursu: Polacy na frontach II wojny światowej, a w szczególności:
- Kampania wrześniowa 1939 r.
- Odtworzenie wojska polskiego i walki Norwegii i we Francji w 1940 r.
- Polacy w bitwie o Anglię.
- Polska flota na morzach o oceanach 1939-1945.
- Wojsko polskie w ZSRR.
- Formacje konspiracyjne polskiego państwa podziemnego i walki na ziemiach polskich.
- Walki Polaków na froncie wschodnim 1943-1945.
- Walki żołnierza polskiego w Afryce i we Włoszech.
- Polskie formacje wojskowe na froncie zachodnim 1944-1945.
Zakres umiejętności
Uczeń wykazuje się umiejętnościami sprawdzanymi na etapie rejonowym, a ponadto:
- dokonuje analizy oraz interpretacji różnorodnych źródeł historycznych,
- formułuje krótką wypowiedź pisemną integrując informacje pozyskane z różnych źródeł,
- przedstawia argumenty uzasadniające własne stanowisko.
LITERATURA
Podręczniki szkolne, zestawy ćwiczeń, atlasy oraz inne materiały pomocnicze dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN.
Na etap rejonowy dodatkowo:
- Snoch, Szkolny słownik terminów historycznych. Wydanie dowolne.
- Sobańska-Bondaruk, S. Lenard, Ćwiczenia źródłowe dla gimnazjalistów. Warszawa 2002.
- Sienkiewicz, Słownik historii Polski. Wydanie dowolne.
- Encyklopedia szkolna. WSiP lub PWN
Na etap wojewódzki dodatkowo:
- Encyklopedia wojskowa, Wydawnictwo Naukowe PWN i Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2007.
- Bo wolność krzyżami się mierzy, dzieje oręża polskiego 1939-1945, red. nauk. Z. Matuszak, Warszawa 2009.
- Chmielarz, Wojsko polskie w II wojnie światowej, Warszawa 2005.
- Zaliwski, Polskie fronty 1918-1945. T.2, Warszawa 1997.
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY NA KONKURS BIOLOGICZNY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Na wszystkich etapach konkursu sprawdzane będzie opanowanie wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej przedmiotu biologia (II etap edukacyjny) – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 24 lutego 2017 r. poz. 356).
ETAP SZKOLNY
Uczeń przystępujący do konkursu powinien wykazać się wiadomościami i umiejętnościami określonymi w nowej podstawie programowej II etap edukacyjny
(dla szkoły podstawowej) w części dotyczącej przedmiotu biologia w:
– wymaganiach ogólnych,
– wymaganiach szczegółowych zawartych w:
- Organizacja i chemizm życia.
- Różnorodność życia.
- Klasyfikacja organizmów.
- Wirusy – bezkomórkowe formy materii.
- Bakterie – organizmy jednokomórkowe.
- Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej.
- Różnorodność i jedność roślin.
- Grzyby – organizmy cudzożywne.
7. Różnorodność i jedność świata zwierząt.
- Organizm człowieka.
- Homeostaza.
- Genetyka. pkt 1), 2), 3).
ETAP REJONOWY
Uczeń przystępujący do konkursu powinien wykazać się wiadomościami i umiejętnościami określonymi w podstawie programowej II etap edukacyjny (dla szkoły podstawowej) w części dotyczącej przedmiotu biologia w:
– wymaganiach ogólnych,
– wymaganiach szczegółowych:
- Organizacja i chemizm życia.
- Różnorodność życia:
- Klasyfikacja organizmów.
- Wirusy – bezkomórkowe formy materii.
- Bakterie – organizmy jednokomórkowe.
- Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej.
- Różnorodność i jedność roślin.
- Grzyby – organizmy cudzożywne.
- Różnorodność i jedność świata zwierząt.
- Organizm człowieka.
- Homeostaza.
- Genetyka.
Uczeń powinien wykazać się dodatkowymi wiadomościami i umiejętnościami:
- poszerzoną wiedzą z zakresu budowy i funkcjonowania komórki:
- rozróżnianie i porównanie budowy komórek jądrowych (eukariotycznych): roślinnej, zwierzęcej, grzybów oraz bezjądrowej (prokariotycznej): komórki bakteryjnej,
- rozpoznawanie na schematach, rysunkach, zdjęciach i na podstawie opisu następujących elementów plazmatycznych i nieplazmatycznych komórek: błona komórkowa, cytoplazma, jądro komórkowe, plastydy (chloroplasty, leukoplasty, chromoplasty) mitochondrium, siateczka wewnątrzplazmatyczna (szorstka i gładka), aparat Golgiego, rybosomy, lizosomy, peroksysomy, wakuola, ściana komórkowa,
- opisywanie budowy i określanie funkcji wymienionych elementów budowy komórek na przykładzie: błony komórkowej, cytoplazmy, jądra komórkowego, chloroplastu, mitochondrium, wakuoli, ściany komórkowej,
- mechanizm i znaczenie procesów: dyfuzji prostej i osmozy zachodzących w komórkach,
- istota i przebieg plazmolizy i deplazmolizy w komórce,
- wpływ różnych roztworów substancji (hipertoniczny, hipotoniczny, izotoniczny) na komórki roślin i zwierząt,
- istota, przebieg i znaczenie mitozy i mejozy w oparciu o analizę poszczególnych faz bez szczegółowego przebiegu profazy I mejozy.
- poszerzoną wiedzą z zakresu budowy chemicznej organizmów oraz pozyskiwania i wykorzystania energii:
- znaczenie biologiczne pierwiastków biogennych w organizmie,
- znaczenie biologiczne makroelementów w organizmie na przykładzie: sodu, potasu, chloru, wapnia, magnezu,
- rola i skutki niedoboru mikroelementów w organizmie na przykładzie: jodu, fluoru, selenu, żelaza,
- właściwości fizyczno-chemiczne i znaczenie wody dla organizmów,
- podstawowe grupy związków chemicznych występujących w żywych organizmach, budowa i znaczenie: białek, węglowodanów i lipidów; właściwości fizyczne białek – zjawisko koagulacji i denaturacji;
- przemiany materii i energii: na przykładzie uproszczonego przebiegu faz fotosyntezy (zależnej i niezależnej od światła), oddychania tlenowego i beztlenowego oraz ich znaczenie dla organizmów żywych , ATP – pełniona funkcja w komórce;
- poszerzoną wiedzą z zakresu funkcjonowania organizmu człowieka, dotyczącą wydalania produktów przemiany materii z organizmu:
- budowa i funkcje narządów biorących udział w wydalaniu w organizmie człowieka (skóra, układ oddechowy, krwionośny, moczowy),
- uproszczony proces powstawania moczu, wymiany gazowej i wentylacji płuc,
- charakterystyka chorób układu moczowego, przyczyny i profilaktyka na przykładzie kamicy nerkowej, zakażeń dróg moczowych,
- znaczenie i przykłady transplantacji narządów,
- uproszczony przebieg i znaczenie dializy,
- poszerzoną wiedzą z zakresu funkcjonowania organizmu człowieka, dotyczącą układu nerwowego:
- uproszczony sposób przewodzenia impulsu nerwowego przez synapsę,
- działanie neuroprzekaźników: acetylocholiny i dopaminy w organizmie,
- lokalizacja i rola ośrodków korowych w mózgu,
- antagonistyczne działanie układu autonomicznego współczulnego i przywspółczulnego,
- znaczenie stresu, zmiany fizjologiczne zachodzące w czynnościach organizmu obserwowane w czasie stresu,
- objawy i skutki działania substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy na organizm,
- przyczyny i skutki dla organizmu występowania wybranych chorób układu nerwowego na przykładzie nerwicy, depresji;
- znajomością i umiejętnością rozpoznawania gatunków ryb; wskazywaniem elementów budowy zewnętrznej i wewnętrznej w przystosowaniu do życia w środowisku wodnym oraz analizą procesów i cykli życiowych zachodzących u ryb występujących w zbiornikach wodnych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem terenu województwa zachodniopomorskiego z wykorzystaniem zdjęć, rysunków, schematów i opisów zamieszczonych w załącznikach: 3,4,5,6,7 Pakietu Edukacyjnego „Niebieski Korytarz Rzeki Iny”.
ETAP WOJEWÓDZKI
Uczeń powinien wykazać się wiadomościami i umiejętnościami określonymi dla etapu rejonowego konkursu oraz zawartymi w:
– wymaganiach szczegółowych podstawy programowej dla szkoły podstawowej II etap
edukacyjny, biologia w punktach:
- Ewolucja życia.
- Ekologia i ochrona środowiska.
- Zagrożenia różnorodności biologicznej.
Uczeń powinien wykazać się dodatkowymi wiadomościami i umiejętnościami:
- poszerzona wiedzą z zakresu funkcjonowania organizmu człowieka, dotyczącą układu pokarmowego i odżywiania:
- rola składników pokarmowych w organizmie ze szczególnym uwzględnieniem białek pełno- i niepełnowartościowych, błonnika, witamin, NNKT;
- przebieg procesów trawienia składników pokarmowych i działanie enzymów trawiennych w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego: jamy ustnej, żołądka i jelita cienkiego,
- procesy wchłaniania poszczególnych produktów trawienia składników pokarmowych,
- funkcja wątroby w procesach zachodzących w przewodzie pokarmowym,
- wpływ mikrobiomu układu pokarmowego na funkcjonowanie organizmu,
- konstruowanie jadłospisów w oparciu o prawidłowe zasady odżywiania się,
- znaczenie badań diagnostycznych (gastroskopia, kolonoskopia, USG, badania krwi i kału)w profilaktyce chorób takich jak wrzody żołądka, rak jelita grubego oraz wskazanie zasad profilaktyki chorób układu pokarmowego wywołanych przez wirusy, bakterie, protisty, płazińce i nicienie;
- poszerzoną wiedzą z zakresu genetyki:
- ogólny przebieg replikacji kwasu DNA ze szczególnym uwzględnieniem funkcji polimerazy DNA,
- analiza etapów procesu biosyntezy białka w komórkach eukariotycznych i prokariotycznych,
- rozwiązywanie krzyżówek jedno- i dwugenowych z dominacją zupełną i niezupełną oraz allelami wielokrotnymi, określanie prawdopodobieństwa wystąpienia poszczególnych genotypów i fenotypów w pokoleniach potomnych,
- występowanie zmienności u organizmów w przyrodzie: rodzaje i znaczenie,
- rodzaje mutacji genowych i chromosomowych, przykłady czynników wywołujących mutacje,
- choroby spowodowane mutacjami chromosomowymi: zespół Turnera, zespół Klinefeltera, zespół Downa,
- sposób dziedziczenia chorób genetycznych na przykładzie: fenyloketonurii , mukowiscydozy, anemii sierpowatej, pląsawicy Huntingtona,
- praktyczne wykorzystanie współczesnej genetyki , zastosowanie metod inżynierii genetycznej- wykorzystanie leczniczych białek.
Na wszystkich etapach konkursu obowiązuje znajomość doświadczeń, badań i obserwacji zalecanych w podstawie programowej dla szkoły podstawowej w części dotyczącej przedmiotu biologia z uwzględnieniem planowania, warunków przeprowadzania obserwacji i doświadczeń, rozróżniania próby kontrolnej i badawczej, dokumentowania obserwacji i doświadczeń, a także formułowania problemów badawczych, hipotez i wniosków.
WYKAZ LITERATURY DLA UCZNIA I NAUCZYCIELA
- Podręczniki do biologii, zeszyty ćwiczeń do biologii dla szkoły podstawowej, zamieszczone w wykazie dopuszczonych do użytku szkolnego, przeznaczonych do kształcenia ogólnego, uwzględniające podstawę programową – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dziennik Ustaw z dnia 6 marca 2017 r. (poz. 481).
- Campbell, Reece i inni, Biologia, Wydawnictwo REBIS, Poznań 2012.
- Encyklopedia szkolna. Biologia, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2005.
- Sendecka, E. Szedzianis, Vademecum. Egzamin gimnazjalny, Wydawnictwo Operon, Gdynia, wydania od roku 2012.
- Atlas anatomiczny. Tajemnice ciała, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012.
- Vigue-Martin Atlas budowy ludzkiego ciała Wydawnictwo Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2012.
- Z. Traczyk, Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2006.
- Wybrane artykuły z czasopisma Wiedza i Życie, rok 2019, wersja papierowa, sierpień 2019, nr 8, dział: Zdrowie i
- Pakiet Edukacyjny „Niebieski Korytarz Rzeki Iny”: http://zcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2016/06/karty-pracy-zalaczniki.pdf
- Michajlik, W. Ramotowski, Anatomia i Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1994.
- Salomon, Berg, Martin, Biologia, Wydawnictwo Multico, Warszawa
- Mizerski, B. Bednarczuk, I. Mizerska, R. Mizerski, Małe tablice biologia klasa
VII i VIII gimnazjum, liceum, technikum, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2017.
W przypadku pojawienia się rozbieżności w sposobie przedstawienia określonego zagadnienia na potrzeby Konkursu Biologicznego, jako obowiązujące przyjmuje się treści zawarte w opracowaniu: Salomon, Berg, Martin, Biologia, Wydawnictwo Multico, Warszawa 2019; A Michajlik, W. Ramotowski, Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictw Lekarskie PZWL 1994 r.
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY NA KONKURS WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019-2020
Cele konkursu:
- wyłanianie i promowanie młodzieży o ponadprzeciętnej wiedzy i umiejętnościach,
- rozwijanie indywidualnych uzdolnień uczniów,
- przygotowanie uczniów do podjęcia nauki w szkołach średnich,
- popularyzowanie wiedzy obywatelskiej, zachęcanie do poznawania reguł funkcjonowania współczesnego społeczeństwa,
- dostrzeganie zmian społecznych i związków pomiędzy różnymi dziedzinami życia,
- kształtowanie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą do rozumienia problemów współczesnego świata,
- kształtowanie postaw: patriotyzmu, tolerancji, poszanowania dla innych narodów; promowanie wartości demokratycznych i społeczeństwa obywatelskiego.
Etap rejonowy
Wiadomości i umiejętności zgodne z podstawą programową przedmiotów historia i wiedza
o społeczeństwie – rozporządzenie MEN z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dziennik Ustaw z dnia 24 lutego 2017 r. poz. 356)
Treści kształcenia z wiedzy o społeczeństwie:
- Społeczna natura człowieka.
- Rodzina.
- Szkoła i edukacja.
- Prawa człowieka.
- Nieletni wobec prawa.
- Społeczność lokalna.
- Społeczność regionalna.
- Wspólnoty narodowe/etniczne i ojczyzna.
- Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie.
- Środki masowego przekazu.
- Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej
- Sprawy międzynarodowe.
2. Zakres umiejętności
Uczeń:
- znajduje informacje na temat życia społecznego, w tym publicznego, wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi na temat wydarzeń z życia społecznego, w tym publicznego,
- umiejscawia wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie i przestrzeni,
- posługuje się terminologią z zakresu wiedzy o społeczeństwie,
- dostrzega zmiany w życiu społecznym oraz ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym,
- wyjaśnia podstawowe prawidłowości życia społecznego, w tym funkcjonowania grup społecznych oraz społeczności lokalnej i regionalnej oraz wspólnoty etnicznej i państwowej,
- wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk i procesów,
- uzasadnia znaczenie procedur demokratycznych i stosuje je w życiu szkoły oraz grup, w których uczestniczy,
- wykorzystuje swoją wiedzę o zasadach demokracji i ustroju Polski do rozumienia i oceny wydarzeń życia publicznego,
- rozpoznaje przypadki łamania praw w swoim otoczeniu, argumentuje zasadność postaw obywatelskich – m.in. odpowiedzialności, troski o dobro wspólne i tolerancji.
- ocenia postacie, fakty i wydarzenia współczesnego świata,
Eliminacje wojewódzkie:
- Zakres wiedzy
- Wiedza o społeczeństwie
Zadania konkursowe na eliminacjach wojewódzkich obejmować będą wszystkie treści
obowiązujące na etapie rejonowym oraz treści dodatkowe związane z tematem przewodnim
konkursu: DEMOKRACJA, a w szczególności:
- Demokracja – zasady i procedury.
- Zasady (cechy) państwa demokratycznego.
- Fundamentalne wartości współczesnej demokracji.
- Współczesna demokracja w Polsce i na świecie.
- Samorząd terytorialny i jego znaczenie.
- Zagrożenia dla demokracji we współczesnym świecie.
Uczeń wykazuje się umiejętnościami sprawdzanymi na etapie rejonowym, a ponadto:
- dokonuje analizy oraz interpretacji różnorodnych źródeł,
- formułuje krótką wypowiedź pisemną integrując informacje pozyskane z różnych źródeł,
- przedstawia argumenty uzasadniające własne stanowisko.
LITERATURA
Podręczniki szkolne, zestawy ćwiczeń, atlasy oraz inne materiały pomocnicze dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN.
Na etap rejonowy dodatkowo:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej,
- Korytko A., Letko P., Mierzwa E., Terminy z wiedzy o społeczeństwie, Warszawa 2000.
Na etap wojewódzki dodatkowo:
- Gacka-Asiewicz A., Podstawy prawa i wiedzy o społeczeństwie w pigułce, Warszawa 2016
- Kozłowski P., Szukanie demokracji, Warszawa 2001.
- Król M., Słownik demokracji, Warszawa 1999.
- Król M., Słownik demokracji samorządowej, Warszawa 2016.
- Dudek A., Historia polityczna Polski 1989-2015, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016.
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY NA KONKURS CHEMICZNY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
-
Zakres treści
-
etap szkolny
-
Zadania oparte będą na treściach nauczania podstawy programowej dla przedmiotu chemia w szkole podstawowej (rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. – Dz.U. 2017 poz. 356), od punku I. do VII. 2) włącznie.
-
-
etap rejonowy
-
Zadania oparte będą na treściach nauczania podstawy programowej dla przedmiotu chemia w szkole podstawowej (rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. – Dz.U. 2017 poz. 356), od punku I. do VIII. włącznie.
Zadania zawierać będą także dodatkowo:
-
-
-
obliczanie średniej masy atomowej pierwiastków,
-
zachowanie metali względem wody oraz roztworów kwasów i soli, porównanie aktywności metali (na podstawie interpretacji szeregu aktywności metali),
-
obliczenia związane z ilościową interpretacją równań reakcji chemicznych,
-
pojęcie pH roztworu,
-
zapisywanie wzorów sumarycznych oraz równań reakcji otrzymywania soli amonowych,
-
nazywanie oraz zapisywanie wzorów półstrukturalnych (grupowych), węglowodorów z uwzględnieniem izomerii (z wyłączeniem izomerii optycznej) do 6 atomów węgla w cząsteczce,
-
zapisywanie równań reakcji spalania alkanów, alkenów i alkinów,
-
zapisywanie wzorów półstrukturalnych (grupowych) i nazw polimerów (polietylen, polipropylen, polichlorek winylu) oraz zapisywanie równań reakcji otrzymywania i zastosowanie tych polimerów.
-
-
etap wojewódzki
-
Zadania oparte będą na treściach nauczania podstawy programowej dla przedmiotu chemia w szkole podstawowej (rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. – Dz.U. 2017 poz. 356).
Zadania zawierać będą także treści podane dla etapu rejonowego oraz dodatkowo:
-
-
-
zapisywanie konfiguracji elektronowej (powłokowej) dla atomów pierwiastków o liczbie atomowej od 1 do 20 oraz dla jonów prostych tych pierwiastków,
-
pojęcie promieniotwórczości naturalnej, okresu połowicznego rozpadu,
-
pojęcie mola, masy molowej, objętości molowej gazów w warunkach normalnych oraz umiejętność ich obliczania,
-
reakcje otrzymywania soli (kwas + tlenek metalu, kwas + metal, wodorotlenek + tlenek niemetalu, tlenek metalu + tlenek niemetalu, metal + niemetal) w formie cząsteczkowej oraz jonowej;
-
reakcja substytucji alkanów i addycji alkenów i alkinów (zachowanie węglowodorów wobec wodoru, wody i fluorowców),
-
określanie typów reakcji chemicznych charakterystycznych dla chemii organicznej: substytucja, addycja, eliminacja, polimeryzacja,
-
-
- właściwości chemiczne glukozy (reakcja utleniania) i estrów (hydroliza kwasowa i zasadowa).
-
Umiejętności
Umiejętności dotyczą obu etapów konkursu, odpowiednio dla treści określonych dla etapu rejonowego oraz wojewódzkiego.
-
-
-
czytanie tekstu ze zrozumieniem i wyciąganie prawidłowych wniosków,
-
odczytywanie i wykorzystywanie informacji zawartych w układzie okresowym, tabeli rozpuszczalności oraz innych tabelach, wykresach, schematach,
-
analizowanie przedstawionych problemów i wyciąganie prawidłowych wniosków,
-
określanie rodzaju wiązania na podstawie wzoru związku chemicznego oraz określanie i wyjaśnianie właściwości substancji wynikających z ich budowy,
-
zapisywanie wzorów sumarycznych oraz strukturalnych lub półstrukturalnych związków nieorganicznych i organicznych,
-
posługiwanie się poprawną nomenklaturą i symboliką chemiczną w odniesieniu do: pierwiastków (o liczbie atomowej od 1 do 20 oraz Fe, Cu, Zn, Pb, Br) i ich połączeń z tlenem, wodorem, siarką, fluorowcami oraz do wodorotlenków, kwasów organicznych i nieorganicznych, soli, węglowodorów, fluorowcopochodnych, alkoholi, estrów, aminokwasów, cukrów,
-
zapisywanie równań reakcji chemicznych otrzymywania tlenków (dla pierwiastków o liczbie atomowej od 1 do 20 oraz Fe, Cu, Zn, Pb, Br), oraz najbardziej charakterystycznych dla tlenków tych pierwiastków, kwasów organicznych i nieorganicznych, wodorotlenków, soli, węglowodorów, alkoholi, estrów, aminokwasów,
-
wykorzystywanie reakcji jonowych do planowania otrzymywania związków chemicznych oraz do identyfikacji jonów,
-
zapisywanie równań reakcji w formie jonowej pełnej oraz skróconej,
-
określanie przemian chemicznych ze względu na: typ procesu (reakcje syntezy, analizy, wymiany oraz substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji dla związków organicznych), rodzaj reagentów (reakcje cząsteczkowe i jonowe), oraz efekty energetyczne (reakcje egzo- i endoenergetyczne),
-
interpretacja jakościowa i ilościowa równań reakcji chemicznych,
-
wykorzystanie posiadanej wiedzy do projektowania doświadczeń chemicznych oraz opisywania słowami lub za pomocą rysunku (schematu) przebiegu doświadczeń, formułowania obserwacji i wniosków dotyczących ich przebiegu,
-
przewidywanie efektów reakcji chemicznych zachodzących między wybranymi substancjami chemicznymi,
-
przewidywanie i planowanie sposobów identyfikacji pierwiastków, tlenków, wodorotlenków, kwasów organicznych i nieorganicznych, soli, węglowodorów, alkoholi monohydroksylowych, estrów, cukrów, białek,
-
rozumienie pojęć szereg homologiczny, homolog, umiejętność rozróżnienia homologu od izomeru,
-
rozwiązywanie zadań rachunkowych (przedstawianie toku rozumowania), związanych z: liczbą cząstek elementarnych w atomie, masą atomu, masą cząsteczki, masą atomową, masą cząsteczkową, średnią masą atomową pierwiastka, składem izotopowym pierwiastków, prawem stałości składu i prawem zachowania masy, składem związków chemicznych i mieszanin, stechiometrią równań reakcji dotyczącą związków organicznych i nieorganicznych, molem i masą molową, objętością molową gazów w warunkach normalnych, stężeniem procentowym, rozpuszczalnością ciał stałych i gazów w wodzie,
-
wykorzystywanie poznanych praw chemicznych do interpretacji równań reakcji chemicznych oraz do rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych,
-
określanie zagrożeń dla człowieka i środowiska spowodowanych niewłaściwym wykorzystaniem związków organicznych i nieorganicznych (wymienionych powyżej).
-
-
Wykaz literatury
Podręczniki, zeszyty ćwiczeń, zbiory testów, zbiory zadań dla uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjów, które zostały dopuszczone przez MEN oraz
-
Zadania z chemii znajdujące się w arkuszach egzaminu gimnazjalnego części matematyczno-przyrodniczej lub przyrodniczej;
-
Gabriela Ciszak, Renata Mikołajczyk „Zbiór zadań z chemii dla uczniów gimnazjum 1-3”, Warszawa 2005, Nowa Era;
-
Andrzej Reych: „Chemia dla gimnazjum. Zbiór zadań”, Wydawnictwo Żak 2010
-
Waldemar Tejchman: „Zbiór prostych zadań z chemii dla uczniów gimnazjum”, Wydawnictwo ZamKor 2011
-
Andrzej Reych „Chemia. Zbiór zadań dla uczniów liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum”, Warszawa 2003, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej „Żak”;
-
Teresa Kulawik, Maria Litwin, Szarotta Styka-Wlazło, Chemia w zadaniach i przykładach dla klasy 7 i 8 szkoły podstawowej, Chemia Nowej Ery, Warszawa Nowa Era 2017;
-
Krzysztof Pazdro, Maria Koszmider: „ABC chemii. Zbiór zadań dla gimnazjalistów” Warszawa, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro 2010
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY NA KONKURSIE GEOGRAFICZNYM DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Zakres wiedzy wymagany od uczestników na etapie szkolnym
Od uczestników konkursu na tym etapie wymagany jest zakres wiedzy i umiejętności wymienionych w podstawie programowej z geografii dla szkoły podstawowej opublikowanej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (…) – Dz. U. 2017, poz.356 ze zm.
Zakres wiedzy wymagany od uczestników na etapie rejonowym i wojewódzkim[1]
- Lądy i oceany na Ziemi:
– rozmieszczenie lądów i oceanów,
– kontynenty i oceany oraz ich położenie na mapie świata,
– pierwsze wyprawy geograficzne.
– wielkie formy ukształtowania powierzchni Ziemi i akweny morskie na trasach pierwszych wypraw geograficznych.
- Mapa, jako źródło informacji geograficznej
– stosowanie legendy do odczytywania informacji,
– znaki na mapie,
– posługiwanie się skalą mapy,
– czytanie treści mapy,
– rozpoznawanie na mapie składników krajobrazu Polski,
– rodzaje map: ogólnogeograficzne, krajobrazowe i turystyczne.
- Astronomiczne podstawy geografii:
– Ziemia w Układzie Słonecznym,
– kształt i rozmiary Ziemi,
– bieguny, równik, południk zerowy i 180°, półkule, zwrotniki i koła podbiegunowe na mapie,
– ruchy Ziemi i ich następstwa,
– rachuba czasu na Ziemi (czas słoneczny, czas strefowy, strefy czasowe, granica zmiany daty, czas urzędowy, kalendarz),
– wysokość Słońca w różnych porach dnia i roku,
– zmiany oświetlenia Ziemi i długości trwania dnia i nocy w różnych szerokościach geograficznych i porach roku,
– strefy oświetlenia Ziemi,
– związek między ruchem obiegowym Ziemi a strefami jej oświetlenia oraz strefowym zróżnicowaniem klimatu i krajobrazów na Ziemi.
– siatka geograficzna, siatka kartograficzna,
– współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna,
– położenie matematyczno-geograficzne punktów i obszarów,
– położenie punktów i obszarów na mapach w różnych skalach na podstawie współrzędnych geograficznych,
– rozciągłość południkowa i równoleżnikowa,
- Środowisko przyrodnicze Polski:
– położenie fizycznogeograficzne Polski,
– wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń na rzeźbę Europy i Polski,
– położenie krain geograficznych na mapie Polski,
– główne cechy krajobrazów Polski oraz ich zróżnicowanie,
– krajobrazy Polski w opisach oraz na ilustracjach,
– podstawowe zależności między składnikami poznawanych krajobrazów,
– najważniejsze obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Polski oraz ich położenie na mapie,
– pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazach powstałe w wyniku działalności człowieka,
– przebieg granic Polski (w tym morskich wód wewnętrznych),
– konsekwencje rozciągłości południkowej i równoleżnikowej obszaru Polski,
– ruchy górotwórcze i zlodowacenia oraz ich wpływ na rzeźbę Polski,
– główne czynniki kształtujące klimat Polski,
– elementy klimatu Polski oraz długość okresu wegetacyjnego,
– przejściowość klimatu Polski,
– główne rzeki Polski i ich systemy,
– walory przyrodnicze Wisły i Odry,
– środowisko przyrodnicze Morza Bałtyckiego oraz przyczyny degradacji jego wód,
– główne typy gleb w Polsce, ich rozmieszczenie na mapie Polski oraz ocena przydatności rolniczej,
– lasy w Polsce i ich rodzaje,
– zróżnicowanie przestrzenne wskaźnika lesistości Polski,
– rozmieszczenie głównych surowców mineralnych Polski oraz ich znaczenie gospodarcze,
– formy ochrony przyrody w Polsce,
– położenie parków narodowych na mapie Polski oraz parków krajobrazowych i unikalnych rezerwatów oraz pomników przyrody w województwie zachodniopomorskim,
– dominujące cechy środowiska przyrodniczego województwa zachodniopomorskiego (środowisko przyrodnicze).
- Geografia społeczno-ekonomiczna Polski:
– podział administracyjny Polski,
– rozmieszczenie ludności Polski i zróżnicowanie gęstości zaludnienia,
– zmiany liczby ludności Polski i Europy po 1945 r.,
– struktura demograficzna Polski (wiekowa, płci, narodowościowa, etniczna, wyznaniowa, wykształcenia, zatrudnienia, bezrobocia),
– zmiany w przyroście naturalnym i rzeczywistym ludności w Polsce,
– migracje Polaków oraz ich przyczyny i skutki,
– przyczyny i skutki bezrobocia w Polsce,
– urbanizacja w Polsce oraz zróżnicowanie polskich miast,
– zajęcia, tradycje rodzinne i zwyczaje mieszkańców wybranych krain geograficznych Polski,
– sektory gospodarki Polski,
– warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa w Polsce,
– przestrzenne zróżnicowanie głównych upraw i chowu zwierząt w Polsce,
– zmiany struktury przemysłu Polski,
– przemysł wydobywczy w Polsce,
– wpływ warunków przyrodniczych (zasobów surowców mineralnych, wiatru, wód i usłonecznienia) i pozaprzyrodniczych na energetykę,
– rodzaje usług w Polsce,
– znaczenie transportu i łączności, dla jakości życia mieszkańców i rozwoju gospodarczego naszego kraju,
– wpływ sposobu zagospodarowania dorzecza na występowanie powodzi,
– gospodarka morska w Polsce,
– atrakcyjność turystyczna Polski – obiekty z Listy Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości i ich położenie na mapie Polski,
– kulturowe walory województwa zachodniopomorskiego,
– główne obiekty charakterystyczne i decydujące o atrakcyjności województwa zachodniopomorskiego,
– osiągnięcia Polaków w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego oraz sukcesy polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej.
- Geografia Europy:
– położenie i przebieg granic oraz linii brzegowej Europy,
– podział polityczny Europy oraz rola Unii Europejskiej w przemianach społecznych i gospodarczych kontynentu,
– cechy ukształtowania powierzchni Europy,
– zjawiska występujące na granicach płyt litosfery (wulkanizm i trzęsienia ziemi)
– zróżnicowanie klimatyczne Europy oraz czynniki, które o nim decydują,
– zróżnicowanie ludności oraz starzenie się społeczeństw,
– przyczyny i konsekwencje zróżnicowania demograficznego ludności Europy,
– społeczno-ekonomiczne i kulturowe konsekwencje migracji na obszarze Europy,
– największe europejskie metropolie,
– cechy rolnictwa Danii i Węgier,
– znaczenie nowoczesnego przemysłu, rolnictwa i usług w gospodarce na przykładzie Francji,
– zróżnicowanie źródeł energii w krajach europejskich,
– turystyka w Europie Południowej.
– przemiany w strukturze przemysłu w Niemczech,
– dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi,
– środowisko przyrodnicze i atrakcje turystyczne Czech i Słowacji,
– problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy,
– zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno-gospodarcze Rosji.
VII. Krajobrazy świata:
– krajobrazy wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów,
– strefowość i piętrowość klimatyczno-roślinna na świecie,
– położenie poznawanych typów krajobrazów na mapie świata,
– główne cechy i krajobrazów świata w opisach i na ilustracjach,
– rośliny i zwierzęta typowe dla poznawanych krajobrazów,
– współzależności między składnikami poznawanych krajobrazów i warunkami życia człowieka,
– zależności między położeniem wybranych krajobrazów na kuli ziemskiej, warunkami klimatycznymi i głównymi cechami krajobrazów,
– wartość i przebieg temperatury powietrza oraz rozkład opadów atmosferycznych na podstawie klimatogramów i map klimatycznych.
- Geografia regionalna:
– Azja, jako kontynent kontrastów geograficznych,
– pacyficzny „pierścień ognia”,
– związki między przebiegiem granic płyt litosfery a występowaniem rowów tektonicznych, wulkanów, trzęsień ziemi i tsunami
– klimat monsunowy w Azji Południowo-Wschodniej i jego związek z rytmem upraw oraz „kulturą ryżu”,
– Japonia – gospodarka na tle warunków przyrodniczych i społeczno-kulturowych,
– Chiny – rozmieszczenie ludności, problemy demograficzne oraz znaczenie w gospodarce światowej,
– Indie krajem wielkich możliwości rozwojowych oraz kontrastów społecznych i gospodarczych,
– Bliski Wschód – kultura regionu, ropa naftowa, obszary konfliktów zbrojnych,
– położenie Afryki i jego wpływ na cyrkulację powietrza i rozmieszczenie opadów atmosferycznych,
– strefowość klimatyczno-roślinno-glebowa Afryki,
– przyczyny pustynnienia oraz warunki gospodarowania człowieka w strefie Sahelu,
– rozwój turystyki w Kenii,
– rolnictwo żarowo-odłogowe i nowoczesne plantacje w Afryce Zachodniej,
– przyczyny i skutki niedożywienia ludności Afryki na przykładzie Etiopii,
– tradycyjna i nowoczesna gospodarka w Afryce,
– rozciągłość południkowa i ukształtowanie powierzchni Ameryki,
– podział Ameryki,
– północna granica upraw i lasów w Kanadzie,
– cyklony i powodzie w Ameryce Północnej,
– problemy zagospodarowania Amazonii oraz ekologiczne skutki jej wylesiania,
– sytuacja rdzennej ludności Ameryki,
– cechy megalopolis w Ameryce Północnej,
– przyczyny powstawania slumsów w wielkich miastach,
– Dolina Krzemowa, jako przykład technopolii,
– rola Stanów Zjednoczonych w gospodarce światowej,
– środowisko przyrodnicze Australii i Oceanii,
– rozmieszczenie ludności i gospodarka Australii,
– położenie i środowisko przyrodnicze Antarktydy i Arktyki,
– badania naukowe prowadzone w Arktyce i Antarktyce – Traktat Antarktyczny,
– osiągniecia polskich badaczy obszarów okołobiegunowych.
- Znajomość mapy:
– mapa fizyczna świata,
– mapa fizyczna Europy,
– mapa fizyczna Polski,
– mapa fizyczna i podział administracyjny województwa zachodniopomorskiego,
– podział polityczny świata,
– podział polityczny Europy,
– podział administracyjny Polski.
Uczestnik konkursu
- odczytuje, interpretuje, analizuje i przetwarza informacje zapisane w postaci map, tekstów, rysunku poziomicowego, wykresów, tabel, fotografii, modeli, schematów, diagramów, klimatogramów, profili glebowych i geologicznych, danych statystycznych,
- wykorzystuje wiedzę geograficzną, mapy i inne źródła informacji do wykonywania obliczeń (np. odległości, powierzchni, skali, wysokości względnej i bezwzględnej, rachuby czasu, wysokości Słońca podczas górowania, szerokości i długości geograficznej, amplitudy temperatur, współrzędnych geograficznych, mierników demograficznych, wskaźników gospodarczych),
- posługuje się właściwymi terminami, definicjami, pojęciami w celu opisywania
i wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym, - identyfikuje związki i współzależności między elementami środowiska przyrodniczego i społeczno-gospodarczego oraz zależności w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej i globalnej,
- rozumie relacje przestrzenne przyroda-człowiek i wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne warunków środowiska przyrodniczego oraz życia i różnych form działalności człowieka,
- wyjaśnia, ocenia przebieg i konsekwencje zjawisk i procesów przyrodniczych oraz społeczno-gospodarczych,
- lokalizuje na różnych rodzajach map obiekty geograficzne na świecie i w Polsce;
- integruje, w rozwiązywaniu zadań, wiedzę przyrodniczą z wiedzą społeczno-ekonomiczną i humanistyczną.
Wykaz literatury stanowiącej pomoc dla nauczyciela i ucznia:
- Angiel J., Kaszowski L., Geografia fizyczna. Słowniczek ucznia, WSiP, Warszawa (wyd.dowolne);
- Domachowski R., Młynarczyk G., Geografia – zadania na mapach konturowych
i topograficznych, Demart, Warszawa 2001; - Flis J., Szkolny słownik geograficzny, WSiP, Warszawa (wyd. dowolne);
- Kondracki J., Geografia fizyczna Polski, PWN, Warszawa (wyd. dowolne);
- Świat w liczbach, WSiP, Warszawa (wyd. nie starsze niż z 2014);
- Mały Rocznik Statystyczny Polski 2018, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2018,
- podręczniki, ćwiczenia, atlasy i mapy zatwierdzone przez ministra właściwego
do spraw oświaty i wychowania.
[1] zakres wiedzy zapisany kursywą obejmuje dodatkowe treści wymagane na etapie wojewódzkim.
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANY NA KONKURS FIZYCZNY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
- ETAP SZKOLNY
Od uczestników konkursu na tym etapie wymagany jest zakres wiedzy i umiejętności wymienionych w podstawie programowej fizyki dla szkoły podstawowej – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Dz. U. z 24 lutego 2017 r., poz. 356.
- ETAP REJONOWY
- Zakres treści
Od uczestników konkursu wymagamy wiedzy i rozumienia pojęć, wielkości fizycznych, praw i zasad fizycznych dotyczących następujących zagadnień:
- Ruch, droga, prędkość i przyspieszenie, ruch jednostajny, ruch jednostajnie przyspieszony
i opóźniony. - Bezwładność, siły i zasady dynamiki, równowaga mechaniczna, spadek swobodny ciał.
- Gęstość, ciśnienie, prawo Pascala, naczynia połączone, prawo Archimedesa, napięcie powierzchniowe.
- Energia kinetyczna i potencjalna, przemiany energii mechanicznej, zasada zachowania energii mechanicznej, praca, moc.
- Ruch drgający, amplituda, okres i częstotliwość drgań, ruch wahadła matematycznego i ciężarka na sprężynie, fale mechaniczne, prędkość, częstotliwość i długość fali, dźwięki.
- Budowa mikroskopowa ciał stałych, cieczy i gazów, cieplny przekaz energii, ciepło właściwe, energia wewnętrzna, zjawisko konwekcji i przewodzenia ciepła, Przewodniki i izolatory cieplne.
- Topnienie, krzepnięcie, parowanie, wrzenie, skraplanie, sublimacja, resublimacja.
- Ładunki elektryczne, zasada zachowania ładunku elektrycznego, elektryzowanie ciał, oddziaływanie ciał naelektryzowanych.
- Stały prąd elektryczny, napięcie, natężenie prądu, prawo Ohma, obwody elektryczne prądu stałego, energia prądu elektrycznego i jednostki – kilowatogodziny, dżule, moc prądu elektrycznego. Bezpieczne korzystanie z energii elektrycznej.
- Zakres umiejętności
Od uczestników konkursu wymagamy uniwersalnych umiejętności umożliwiających wykorzystanie wiedzy fizycznej i astronomicznej do rozwiązywania różnego rodzaju zadań oraz problemów przyrodniczych występujących w technice oraz w życiu codziennym:
- rozpoznawanie i rozróżnianie zjawisk fizycznych,
- rozróżnianie pojęć i wielkości fizycznych,
- operowanie jednostkami wielkości fizycznych,
- orientowanie się w skali zjawisk i wartości wielkości fizycznych,
- umiejętność opisu, analizy przyczyn i przewidywania przebiegu zjawisk fizycznych,
- rozpoznawanie przyrządów i określanie ich budowy, zasady działania i przeznaczenia,
- posługiwanie się pojęciem – niepewność pomiaru, ustalanie i zapis wyniku pomiaru z uwzględnieniem informacji o niepewności,
- opisywanie zjawisk fizycznych za pomocą wzorów lub równań,
- umiejętność wykonywania działań na liczbach, symbolach, równaniach,
- umiejętność interpretowania wzorów fizycznych,
- umiejętność odczytywania oraz interpretowania danych z tabel i z wykresów zależności między wielkościami fizycznymi,
- umiejętność analizy i tworzenia schematu bądź rysunku.
- ETAP – WOJEWÓDZKI
- Zakres treści
Wymagany jest zakres jak w etapie rejonowym a ponadto:
- Przemieszczenie, pęd, zasada zachowania pędu, zjawisko odrzutu. Maszyny proste. Tarcie, opory ruchu.
- I zasada termodynamiki (jakościowo). Ciepło przemian fazowych. Ciepło spalania.
- Zjawisko magnetyzmu i jego zastosowania, oddziaływanie magnetyczne na przewodnik z prądem elektrycznym. Silnik elektryczny prądu stałego.
- Sprawność urządzeń: cieplnych, mechanicznych i elektrycznych.
- Fale elektromagnetyczne i ich zastosowania.
- Rozchodzenie się, odbicie, rozproszenie i załamanie światła.
- Obrazy w soczewkach i zwierciadłach sferycznych. Zdolność skupiająca. Powiększenie.
- Rozszczepienie światła, barwy, pryzmat.
- Układ Słoneczny – podstawowe zagadnienia oraz dane dotyczące jego budowy i eksploracji.
- Zakres umiejętności
Wymagany jest zakres jak w etapie rejonowym a ponadto:
- umiejętność rysowania prostych wykresów zależności fizycznych,
- umiejętność projektowania doświadczeń, opisywania ich przebiegu i analizowania wyników,
- umiejętność odczytywania, analizowania i wykorzystywania tekstów popularnonaukowych,
- umiejętność wykorzystywania wiedzy i umiejętności fizycznych do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z życiem codziennym, techniką i środowiskiem naturalnym,
- umiejętność rozpoznawania podstawowych cech, etapów i zasad badań naukowych.
Uwaga!
- Wymagania konkursowe, na wszystkich etapach, obejmują także treści oraz umiejętności o charakterze fizycznym wymienione w podstawie programowej przedmiotu przyroda ze szkoły podstawowej.
- Autorzy zastrzegają sobie możliwość używania wzorów fizycznych wykraczających poza podstawę programową fizyki w szkole podstawowej, pod warunkiem ich opisania w treści zadań i problemów fizycznych (dotyczy etapu rejonowego i wojewódzkiego).
Literatura podstawowa (dla wszystkich etapów)
- Podstawa programowa przedmiotu fizyka dla szkoły podstawowej.
- Podręczniki szkolne, zeszyty ćwiczeń, zbiory zadań, multimedia oraz inne materiały pomocnicze dopuszczone do użytku szkolnego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dla fizyki w szkole podstawowej.
Literatura dodatkowa, zalecana
- Encyklopedia szkolna. Fizyka z astronomią. Warszawa, WSiP 2002.
- Gębura A., Gębura K.: Tablice WSiP. Matematyka. Fizyka i astronomia. Warszawa, WSiP 2004.
- Hewitt P. G.: Fizyka wokół nas. Warszawa, PWN 1998 i późniejsze wydania
- Pople S., Whitehead P.: Vademecum ucznia. Fizyka. Warszawa, Delta W-Z 1998.
- Rafalski J.: Jerzy Rafalski opowiada o planetach, Warszawa, Multico 2016.
- Zbiory zadań i konkursów dla gimnazjalistów z przedłożonych powyżej zakresów treści i umiejętności.
- Zadania z poprzedniego konkursu z fizyki dla uczniów szkół podstawowych województwa zachodniopomorskiego.