Sp1

Podsumowanie projektu Comenius

no images were found

W maju 2014r. zakończyliśmy projekt matematyczno – przyrodniczy Comenius koordynowany przez p. Bożenę Koronowicz. Projekt trwał dwa lata. Do działań projektowych włączono 98 uczniów, którzy aktywnie brali udział w przygotowywanych zadaniach projektowych. W ramach wymiany zorganizowano 6 wizyt wyjazdowych, ostatnia podsumowująca projekt odbyła się w Polsce i Słowacji. Zapraszamy na relację z tej wizyty.

W dniach 19 – 23 maja odbyły się warsztaty projektu Comenius dla uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich z Polski, Holandii, Turcji, Słowacji, Włoch i Danii. Wszyscy mieli możliwość podziwiania jednego  z najpiękniejszych zakątków Europy – Tatrzańskiego Parku Narodowego po stronie słowackiej i polskiej. Pierwsze dwa dni spędziliśmy na Słowacji a kolejne trzy w Polsce.  Na Słowacji kolejką linową wjechaliśmy do Hrebionok,  gdzie kontemplowanie naturalnego piękna wodospadów w Tatrach Wysokich było nie lada przyjemnością. Widzieliśmy również Reinerovą chatę – najstarszy malutki schroniskowy budynek w Tatrach. Kolejką linową wjechaliśmy również na wysokość 1751 m n.p.m.  aby podziwiać Tatry Wysokie i zobaczyć  Łomnicki Staw. Spotkaliśmy się również z Laco Culanga – nosiczem, który wnosił do schroniska prowiant o rekordowej masie – 20,7kg. W drodze do Zakopanego zatrzymaliśmy się,  aby wstąpić  do  Jaskini Bielskiej – jedynej udostępnionej jaskini w Tatrach Wysokich.  Jaskinia zdumiewa swoją wielkością, wspaniałymi naciekami, stalagmitami, stalaktytami, wodospadami naciekowymi i jeziorkami. W polskich Tatrach zobaczyliśmy wodospad Siklawica znajdujący się w Dolinie Strążyskiej, którego wysokość wynosi 23m. Kolejką linową wjechaliśmy na Gubałówkę aby podziwiać przepiękną panoramę Tatr i Zakopanego. Odwiedziliśmy również największe jezioro w Tatrach – Morskie Oko. Pokonaliśmy pieszo drogę ośmiu kilometrów aby móc podziwiać niesamowite widoki, jakie rozciągają się z nad Morskiego Oka na Tatry Wysokie i szczyt Rysy – najwyższy szczyt w Tatrach polskich. Może w przyszłości zdobędziemy ten szczyt… Najwytrwalsi odwiedzili Dolinę Chochołowską i znajdującą się tam jaskinię Mroźną. Swoją nazwę zawdzięcza ona niskiej temperaturze panującej w środku, powiewom zimnego powietrza jak i białym naciekom na ścianach, które przypominają szron.

W muzeum TPN po stronie słowackiej oraz w Centrum Edukacji Przyrodniczej z Zakopanem mogliśmy obejrzeć filmy przyrodnicze prezentujące świat tatrzańskiej fauny i flory. Dowiedzieliśmy się wiele na temat ochrony środowiska naturalnego w Tatrach. Wiemy, że Tatrzański Transgraniczny Rezerwat Biosfery Unesco obejmujący swoim zasięgiem dwa parki narodowe: polski i słowacki to królestwo orła, niedźwiedzia, kozicy i świstaka.

Nasza świadomość na temat ochrony środowiska naturalnego wzrosła. Chrońmy przyrodę dla siebie. Doceńmy jej wartość i delikatność. Przekażmy ją następnym pokoleniom w dobrym stanie.

Wiele czasu spędziliśmy w Tatrach z naszymi kolegami i koleżankami z krajów partnerskich. Bardzo cenny był czas w którym mogliśmy się poznać i wspólnie realizować w grupach międzynarodowych zadania zaproponowane przez nauczycieli. Przekonaliśmy się jak ważne są umiejętności językowe w komunikacji międzynarodowej.